Koulu

Pahkalan koulussa on opiskeltu vuodesta 1918 saakka. Myönteisen oppilaskehityksen vuoksi koulua laajennettiin ja nykyaikaistettiin viimeksi vuonna 1993. Kyläläiset osallistuivat talkoilla laajennustyöhön. Kalajoen kaupunki päätti kyläläisten vastustuksesta huolimatta lakkauttaa hyväkuntoisen koulumme v. 2015, jolloin koululaiset siirtyivät Raumankarin kouluun Himangalle. Kaupunki halusi luopua myös koulurakennuksesta, jolloin kyläyhdistys päätti ostaa koulun marraskuussa 2018. Koulun tiloissa on monipuolista harrastustoimintaa, mm. kansalaisopiston piirejä käden taitoja ja liikuntaa harrastaville. Koulutiloihin on saatu vuokralaisiksi asukkaiden lisäksi viikonloppuleirien ja sukukokouksien järjestäjiä. Koulukiinteistön maalämpöinvestointi toteutettiin vuoden 2020 alussa.

VUOKRAA KOULU TAI ASUNTO

PDF-tiedostoKoulu esite.pdf (757 kB)

Koulurakennuksessa on kolme luokkahuonetta, joista yksi on sisustettu juhlatilaksi. Lisäksi siellä on toimiva laitoskeittiö, aula, teknisen työn tila ja liikuntasali. Yläkerran entiseen asuntoon on koottu koulumuseo ja kirjasto. Koulun entinen opettajainhuone soveltuu hyvin kokoustilaksi.

Koulurakennusten pihapiirissä on viihtyisä matkaparkki.

Sähköistettyjä paikkoja on 10 asuntoautolle tai - vaunulle. Huoltotilat löytyvät asuntolasta. Vesipiste on koulun päädyssä. Koulupihasta on hyvät yhteydet ympäröiville luontopoluille ja urheilualueille.